Benjamin Nickl (Sydney) p.88-110
2021 Iss 2
Sondernummer zum Thema: Lebensgeschichten in Film und Fernsehen – Lernen an und mit verfilmten Biographien im Kontext Deutsch als Fremd- und Zweitsprache.
Gastherausgeber: Tristan Lay (Sydney) and Christine Arendt (Mailand)
Call für Papers: virtueller DaF-Unterricht Heft 1/2022
Abstract
The popular appeal of the biopic has often been subsumed into the broader “mainstream entertainment cinema” category, identifying a critical neglect to consider its attraction as an authentic cultural artefact for the instruction of language and cultural knowledge. This chapter suggests that the biopic’s long history of almost universal appeal throughout its production is an undervalued consideration in the foreign language classroom. The lives of others, be they famed musicians, politicians, sports stars, intellectuals, or members of underrepresented or persecuted minorities, construct a world of persistent draw to the screen for a broad audience. This includes learners of German as a Foreign Language. The different biopic genres featured as teaching models here (music, intellectual history, sports) showcase the capacity of popular cinema and contemporary media consumption habits to satisfy the interests of a diverse learner cohort, which is an increasing reality in modern language teaching. The didacticization of the short trailers adds to a growing resource pool of transnational German pop culture and contemporary German film-making.
Die Beliebtheit von Biopics beim Filmpublikum wird häufig dem reinen Unterhaltungskino zugeschrieben, wobei das Genre jedoch auch insbesondere für den Sprach- und Kulturunterricht mit authentischen Lehr- und Lernmaterialien dienen kann. So üben biographische Filme, die das Leben berühmter Personen darstellen, seit ihrer frühesten Entstehungsgeschichte eine ungebrochene Anziehungskraft auf Kinogänger*innen aus. Dieses Potential wird jedoch, wie in diesem Beitrag argumentiert wird, im Fremdsprachenunterricht bislang nur unzureichend ausgeschöpft. Diesen Umstand mache ich mir hier zunutze, um einfach verfügbare Filmtrailer von Biopics auf YouTube didaktisch einzubetten. Lernende werden durch die Angebotsvielfalt der Trailer motiviert, da es hier für alle in Bezug auf Bild, Ton, Thema oder Historie etwas Passendes gibt und so die unmittelbare Anbindung an ihre lebensweltlichen Erfahrungen gelingt.